טיפולי חניכיים

אבחון מחלות חניכיים

מחלת חניכיים (פריודונטיטיס) הינה מחלה זיהומית, הנגרמת על ידי חיידקים.
הזיהום החיידקי גורם לדלקת אשר במידה ואינה מטופלת גורמת להרס הרקמות התומכות בשיניים – החניכיים והעצם שתחתיהן. מחלת חניכיים שאינה מטופלת תוביל בסופו של דבר להתרופפות השיניים עד אובדנן. קיימים שני סוגים מרכזיים של מחלת חניכיים – מחלה כרונית המתקדמת לאט, ומחלה אגרסיבית המתאפיינת בהתקדמות מהירה.

בשלבים ההתחלתיים של המחלה, איכות החיים נפגעת מרגישות בחניכיים, דמם והופעת ריח רע מהפה.

בשלבים מתקדמים יותר בנוסף לתסמינים הקודמים, שמחמירים, מופיע גם ניידות שיניים, שיניים שמשנים את מקומם, פתיחת רווחים שלא היו קיימים, וכו'. יחד עם זאת, במקרים רבים הסימפטומים אינם חריפים ורבים אינם מרגישים במחלה עד לשלבים מתקדמים. לכן – אם אתם חשים בסימנים אלו כדאי להיבדק אצל מומחה למחלות חניכיים על מנת לשלול מחלת חניכיים או לטפל בה  בשלביה ההתחלתיים במידת הצורך. מחלת חניכיים מהווה גורם מרכזי לאבדן שיניים לאחר גיל 40.

מחולל המחלה הינו הזיהום החיידקי ולכן צעד ראשון במניעה וטיפול במחלת חניכיים הוא שמירה על ניקיון השיניים באופן קפדני. גורמים נוספים המשפיעים הינם נטייה גנטית; גורמים סביבתיים שהמרכזי בהם הוא עישון; וגורמים בריאותיים – כגון סכרת, דיכוי חיסוני, שינויים הורמונליים ועוד. בעוד שאת הגנטיקה לא ניתן לשנות, ניתן להשפיע על קצב התקדמות של מחלת החניכיים באמצעות סילוק או טיפול בגורמי המשנה שצוינו לעיל.

אם הנכם בעלי היסטוריה משפחתית של מחלת חניכיים, הנכם מעשנים או חולי סכרת מומלץ להגיע לבדיקת מומחה לחניכיים מדי שנה. מאחר ואחרי גיל 40 חלק גדול מהאוכלוסייה מתחיל להראות סימנים של מחלת חניכיים, מומלץ גם כן להגיע ולהיבדק על מנת לאתר ולעצור את מחלת החניכיים בשלביה המוקדמים.

מחלת חניכיים אגרסיבית במטופל הצעיר

מחלת חניכיים אגרסיבית מתגלה בגיל צעיר במיוחד ו/או מתקדמת בקצב מהיר. לרוב מופיעה באנשים בריאים ללא תסמינים המעידים על כך ומתגלה במהלך בדיקת שיניים שגרתית.

לעיתים מתגלה מחלת חניכיים במהלך או בסיום טיפול אורתודנטי שמבוצע פעמים רבות בגיל הצעיר. מצבים אלו של מחלה נקראים "מחלת חניכיים אגרסיבית" (Aggressive Periodontitis) ומתאפיינת בהרס מהיר של עצם התומך בשיניים. טיפול במחלה דורש שילוב של מספר טכניקות טיפוליות (שמרניות וכרורגיות) על מנת להגיע לתוצאה מיטבית.

בשל ההשלכות הנרחבות של אי-טיפול במחלה יש חשיבות מכרעת לאבחון מוקדם. מומלץ כי במהלך בדיקות שגרתיות וכן לפני ובתום יישור שיניים תבוצע בדיקת חניכיים מקיפה.
פעמים רבות חלק מן הטיפול כולל ניתוחי חניכיים משחזרים בהם נעשה שימוש בחומרים ביולוגיים מתקדמים לתיקון הנזק. במידת הצורך נעשה טיפול משולב עם רופא משקם או אורתודנט על מנת לייצב את תוצאות הטיפול ולשמר תפקוד ואסתטיקה.

ניתוחי חניכיים

מטרתה של התערבות כירורגית בטיפולי חניכיים הינה גישה לניקוי מעמיק, ותיקון פגמים ברקמה רכה וקשה אשר יאפשר שמירה על מצב יציב של המשנן לאורך זמן.
הניתוח מהווה שלב המשכי בטיפול במחלת חניכיים מתקדמת במקום שבו הקצעת השורשים אינה מביאה לשיפור מספק של הדלקת ושל מצב המשנן ונותרים כיסים עמוקים ופגמים בעצם.

ניתוחי חניכיים מבוצעים בהרדמה מקומית ולאחריהם משוחרר המטופל עם הוראות מתאימות וטיפול תרופתי המשכי.

במרפאתנו נוהג להשתמש במגוון שיטות מתקדמות, כולל שימוש בחומרים ביולוגיים המסייעים בשחזור הרקמות התומכות (חניכיים ועצם) בהתאמה למצב המטופל וזאת על מנת לשמור על מצב יציב של המשנן לאורך זמן ולמנוע את התקדמות המחלה ותוצאותיה הסופיות: אובדן המשנן.

השתלות דנטליות

שתלים הדנטלים הפכו בשנים האחרונות לאחד הטיפולים הנפוצים ביותר ברפואת שיניים, וזאת בשל העבודה שהם מהווים פתרון האופטימאלי להחזרת שן חסרה.

שתל הינו שורש שן מלאכותי עשוי מסגסוגת טיטניום, בצורת בורג, המושתל במקום השן החסרה בחלל הפה, עליו מרכיבים כתר בצורת שן שמשחזרת את משנן החסר למטופל גם מבחינה אסטטית וגם מבחינה תפקודית.

שתלים דנטלים מהווים את המסגרת הטיפולית הטבעית והנוחה ביותר לאנשים אשר חסרים להם שן אחת או יותר. במקרים אלו ניתן לבצע שיקום קבוע (כתר או גשר על שתלים).

שתלים הדנטאליים מיועדים גם למטופלים אשר עתידים לשקם את פיהם באמצעות תותבות (שיקום נשלף). במקרים אלו, קבוצת שתלים משפרת בצורה משמעותית ביותר את יציבות התותבת.

השלב המשמעותי ביותר להצלחת השיקום המתבצע על גבי שתלים הינו שלב התכנון. בדיקת המטופל, הצילומים הרלוונטיים  וכמו כן עברו הרפואי .מידע הדרוש על מנת להחליט אם המטופל מתאים לביצוע טיפול שיכלול שתלים או לא.

מהבדיקה הזאת יכול להתברר שיש צורך בשלבים כירורגים מקדימים על מנת להצליח להתקין שתלים כגון השתלת עצם, הרמת סינוס, שינוי תרופות קבועות של המטופל, וכו''. יתכן שנגיע למסקנה, שבמקרים מורכבים, יש צורך בביצוע תכנון ההשתלה באמצעות תוכנת מחשב ייעודית. במקרים אלו השתלים מותקנים בהנחיית סד (סטנטים) שנבנתה מראש למטרה זאת, בהתאם לתכנון הממוחשב.

לאחר תכנון מדוקדק, תוך שיתוף פעולה של הרופא המשקם והכירורג המשתיל,  התקנת השתלים הינו שלב כירורגי פשוט יחסית שיכול להתבצע בהרדמה מקומית, סדציה או הרדמה כללית.

לאחר מכן יש תקופת המתנה של מספר חודשים (בהתאם לאיכות העצם) ולאחריה מתבצע השיקום.
במקרים המתאימים ניתן לבצע "העמסה מיידית", זאת אומר, להתקין את השיקום הזמני (כתרים) מיידית לאחר התקנת השתלים.

שתלי עצם

לאחר אובדן שיניים, צורתה הטבעית של הצם הלסת הולך ומשתנה. הרכסים של הלסתות הולכים וקטנים, עד לממדים בהם לא ניתן להחדיר שתלים בעמדה שתספק תפקוד ואסתטיקה טובה של השיקום שמתבצע עליהם.

במקרים אלו יש צורך בביצוע שלב מקדים לצורך שחזור צורתו של כרס העצם על מנת לקבל תנאים אופטימליים להחדרת שתלים בעמדה הטובה ביותר האפשרית. שלב הזה הינו השתלת עצם. שחזור הרכס יכול להתבצע עם תחליפי עצם מסחריים או עצם אוטולוגית (שנלקח מאותו אדם).

ההחלטה על מקור העצם מתקבלת לאחר בדיקת המטופל עם הצילומים המתאימים וקשורה לסוג החסר, מיקומו, צורתו וגודלו.

בחסרים קטנים לעיטים קרובות ניתן לבצע את השתלת העצם בזמן החדרת השתל עצמו. במקרים האחרים, השתלת העצם הינו שלב מקדים שמתבצע בין 4 עד 9 חודשים לפני החדרת השתל.

יש לציין שהליך השיקום, מתחילת הטיפול ועד ליצירת משנן תפקודי יכול להמשך תקופה ארוכה של עד כשנה וחצי.

נשמח לעמוד לשירותכם בכל עת!
מלאו פרטים וניצור קשר בהקדם: